Forebyggelse

Batterifod

Som noget nyt markedsfører Fyrværkeribrancheforeningen nu en batterifod, som passer til alle størrelser batterier. Et batteri skal stå stabilt på et jævnt underlag, når det antændes, og batterifoden giver en markant udvidelse af den flade, batteriet støtter på. Det reducerer risikoen for, at batteriet vælter på grund af ujævnheder eller et for blødt underlag.

Sikkerhedsbriller

9 ud af 10, der kommer til skade med fyrværkeri, benytter ikke sikkerhedsbriller.
Fyrværkeribrancheforeningens er CE mærket – altså testet og godkendt. Brillen rummer yderligere et element af sikkerhed, fordi den er designet og konstrueret, så den yder særlig god beskyttelse i forbindelse med brug af nytårsfyrværkeri. Den findes i en voksen-størrelse og i en særlig model til børn.

Sikker antændelse

Mange ulykker med fyrværkeri sker, når fyrværkeriet antændes.
Fyrværkeribrancheforeningen anbefaler derfor, at man, specielt i blæsevejr, anvender anden end almindelige tændstikker eller lighter eksempelvis en ”tændpind” – en såkaldt bengalsk fakkel - til at antænde fyrværkeriet med. Den har en kraftig flamme med en brændetid på cirka 30 sekunder og sikrer, at fyrværkeri kan antændes på sikker afstand. ”Tændpinden” er bl.a. velegnet til at tænde batterier med. Den holdes vandret og sikrer, at man ikke læner sig ind over batteriet, mens det antændes.
Derudover findes en ”glødepind” på markedet, som kan anvendes til de mindre stykker fyrværkeri.

Links:

•  www.respekter.dk

•  www.krudtugler.dk

Til forside

Alle pressehenvendelser om brancheforhold i relation til ovenstående emner henvises til brancheforeningens direktør:
Karsten Nielsen. Tlf. 75 50 80 65 / 40 21 70 64 eller send e-mail til: info@fyrvaerkeribrancheforeningen.dk