Forebyggelse

Sikkerhedsbriller

9 ud af 10, der kommer til skade med fyrværkeri, benytter ikke sikkerhedsbriller.
Det ikke gentages for tit brug kun lovligt godkendt fyrværkeri, brug sikkerhedsbriller – hold afstand – og brug din sunde fornuft.

Sikker antændelse

Mange ulykker med fyrværkeri sker, når fyrværkeriet antændes.
Fyrværkeribrancheforeningen anbefaler derfor, at man, specielt i blæsevejr, anvender anden end almindelige tændstikker eller lighter eksempelvis en ”tændpind” – en såkaldt bengalsk fakkel - til at antænde fyrværkeriet med. Den har en kraftig flamme med en brændetid på cirka 30 sekunder og sikrer, at fyrværkeri kan antændes på sikker afstand. ”Tændpinden” er bl.a. velegnet til at tænde batterier med. Den holdes vandret og sikrer, at man ikke læner sig ind over batteriet, mens det antændes.
Derudover findes en ”glødepind” på markedet, som kan anvendes til de mindre stykker fyrværkeri.