Markedskontrol

Markedsovervågning gennemføres af Sikkerhedsstyrelsen – og gennemføres under normale omstændigheder både i foråret og efteråret, samt hvis der kommer forbrugerklager over et bestemt produkt.

Markedsovervågningen sker med henblik på at undersøge artiklens overensstemmelse med CE-typegodkendelse og tilhørende harmoniserede EU-standarder.

Hvert år afslører markedskontrollen produkter, der ikke overholder bestemmelserne, og det finder brancheforeningen naturligvis uheldigt.

Markedsovervågningen består af 3 elementer – mærkningskontrol, kemikaliekontrol samt funktionskontrol.

Resultatet af en kontrol kan medføre at fremtidig produktion af artiklen forbedres, artiklen ikke må markedsføres inden ommærkning har fundet sted – eller at artiklen helt skal trækkes tilbage fra markedet.

Sikkerhedsstyrelsen træffer afgørelse om sanktioner i overensstemmelse med lov 799 om produkter og markedsovervågning.

Link til 799

Link til best practice